Kiedy należy zorganizować oddzielną szatnię i umywalnię dla kobiet?

BHPNo Comments

Doklikałeś aż tutaj:Kiedy należy zorganizować oddzielną szatnię i umywalnię dla kobiet?

W zakładzie produkcyjnym przemysłu lekkiego, na jednym z wydziałów produkcyjnych, oprócz mężczyzn zatrudniono 5 kobiet.
Czy w tej sytuacji należy zorganizować oddzielną szatnię i umywalnię dla kobiet?

Odpowiedź

 Zorganizowanie osobnej szatni i umywali dla kobiet zależy od liczby pracowników zatrudnionych na jednej zmianie. Jeśli na jednej zmianie zatrudnionych jest do 10 pracowników, osobna szatnia i umywalnia dla kobiet nie jest wymagana, pod warunkiem zapewnienia możliwości osobnego korzystania przez kobiety i mężczyzn z tych pomieszczeń.

21
Zgodnie z § 3 załącznika nr 3 do rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy – dalej r.b.h.p., szatnie, umywalnie, pomieszczenia z natryskami i ustępy powinny być urządzone oddzielnie dla kobiet i mężczyzn. Nie dotyczy to zakładu pracy, w którym jest zatrudnionych do dziesięciu pracowników na jednej zmianie – pod warunkiem zapewnienia możliwości osobnego korzystania przez kobiety i mężczyzn z tych pomieszczeń.
Pracodawca zatrudniający do dwudziestu pracowników powinien zapewnić im, co najmniej ustępy i umywalki, a także warunki do higienicznego przechowywania odzieży własnej (domowej), roboczej i ochronnej oraz do higienicznego spożywania posiłków. Jeżeli w zakładzie pracy takiego pracodawcy nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia i prace brudzące lub nie występują szczególne wymagania sanitarne, miejsca do spożywania posiłków, przechowywania odzieży oraz umywalki mogą znajdować się w jednym pomieszczeniu.
Pracodawca zatrudniający do dwudziestu pracowników powinien zapewnić im, co najmniej ustępy i umywalki, a także warunki do higienicznego przechowywania odzieży własnej (domowej), roboczej i ochronnej oraz do higienicznego spożywania posiłków. Jeżeli w zakładzie pracy takiego pracodawcy nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia i prace brudzące lub nie występują szczególne wymagania sanitarne, miejsca do spożywania posiłków, przechowywania odzieży oraz umywalki mogą znajdować się w jednym pomieszczeniu.
Według § 4 załącznika nr 3 do r.b.h.p., odzież powinna być przechowywana w szatniach lub odpowiednio w pomieszczeniach, o których mowa w § 3 ust. 2 załącznika nr 3 do r.b.h.p. Pracownicy zatrudnieni w pomieszczeniach biurowych mogą przechowywać swoją odzież w przeznaczonych do tego miejscach pomieszczeniach pracy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.

Top